Orientacions didàctiques: Secundària

Tot el que s’indica en l’apartat d’orientacions didàctiques per a primària és també vàlid per a secundària. De tota manera, hi ha alguns aspectes que caldrà tenir presents a l’hora de treballar Brossa amb adolescents.

En primer lloc, cal dir que les edats que comprèn la secundària són potser de més difícil motivació que les de primària. Per tant, s’ha de vetllar especialment per crear interès en l’alumnat. El fet de treballar amb poemes objecte es fa atractiu per als joves.

Al  costat de la motivació, però, ha d’agafar el mateix pes la reflexió. L’alumnat ha de ser conscient del que crea, com ho fa i per què ho fa. Per això, pot ser útil demanar als aprenents que omplin una fitxa sobre els poemes creats per ells amb el títol, el material emprat, la descripció i la interpretació que hi donen.

També és important de mostrar als alumnes treballs fets per altres promocions, a fi que vegin que no hi ha impossibles i que, si els seus companys van aconseguir de fer autèntiques obres d’art, ells no poden ser menys.

Les fases del procés de creació han d’estar ben planificades i han de ser conegudes per  l’alumnat abans de començar. La intuïció és vàlida, però hem de fer entendre que si se segueix el procés adequat i sobretot si es formulen les preguntes adequades, les respostes es troben més ràpidament. Per això és molt útil de seguir el procés col·lectivament, abans d’encarar-se a la creació individual. Fèlix G.Juàrez, en el resum sobre la seva experiència d’acostament dels adolescents a la retòrica i a la poesia més tradicional a partir del treball amb els poemes objecte de Joan Brossa, duta a terme a l’IES L’Olleria, proposa els passos següents:

  • Triem un sentiment, alguna cosa que vulguem expressar, com si féssim un poema tradicional: de què vull parlar?, què em preocupa?, què vull defensar o criticar?, etc.
  • Associem aquest sentiment a alguna cosa determinada: concepte, virtut, idea, etc.
  • Busquem objectes que puguin tenir alguna relació amb els conceptes triats.
  • Manipulem els objectes, els posem un títol que els representin.
  • Comentem les possibles interpretacions de l’obra que acabem de realitzar.

Un cop creat l’objecte individual és aconsellable de fer una exposició col·lectiva i, després, realitzar una votació per escollir els millors poemes, en la qual s’argumenti i es raoni l’opinió. D’altra banda, és bo que el professor/a avaluï els treballs tenint en compte diferents elements com: la planificació, l’elaboració, l’originalitat, la complexitat, la puntualitat del lliurament, tot allò que envolta el poema (disseny, títol, realització), el resultat i l’interès.

Dels objectes és més fàcil passar als poemes literaris. Per a la interpretació, cal anar especialment a intentar esbrinar els perquès del poeta, a preguntar-se què ens ha volgut dir amb aquelles imatges i paraules. El comentari de la forma és també important però sense quedar-se mai en aquest nivell. Cal fer comprendre a l’alumnat la supeditació de la forma al contingut i quins elements aporten les figures retòriques, la mètrica o la tria d’una determinada estrofa al significat expressat. Per això, és important començar el comentari per allò que cadascú ha interpretat del poema, de contrastar-ho amb els companys, per, després, completar la impressió inicial amb aspectes formals que poden ajudar a una millor comprensió de la totalitat. Per arrodonir aquest procés d’interpretació i comprensió, una bona eina és la de la comparació, ja sigui amb poemes del mateix Brossa o amb poemes d’altres autors, ja que aquest procediment permet eixamplar coneixements i entendre millor tant el context històric com el mateix text.

La creació de poemes literaris també es pot plantejar des de diferents òptiques. Cal tenir en compte que la creació és una forma més de comprensió ja que si s’aconsegueix un bon resultat a partir d’un poema de Brossa, voldrà dir que s’ha captat bé la idea i s’ha anat a l’essència del poema. Per això, és aconsellable no partir del buit i fer propostes de creació de poemes a partir de la imitació de models concrets o de la manipulació dels poemes de partida (canviant rimes, substituint paraules, etc.).

Finalment, creiem que qualsevol treball amb poesia a secundària s’ha de relacionar amb la vida de l’aprenent, a fi d’implicar-lo en allò que està estudiant. Només la implicació aconseguirà l’interès i la motivació.

//

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s